Fotografování mostu – most jako technické dílo

Most pojmenovaný po portugalském králi Ludvíku I., tedy portugalsky Luisi I. je úchvatný a dlouhý skoro stejně, jako celé královo jméno. To totiž zní: Luís Filipe Maria Fernando Pedro de Alcântara António Miguel Rafael Gabriel Gonzaga Xavier Francisco de Assis João Augusto Júlio Valfando de Saxe-Coburgo-Gotha e Bragança.

Ocelová dominanta Porta objevující se téměř na každé fotografii totiž fakt za snímek stojí. Most se klene se svými dvěma úrovněmi a úchvatným ocelovým obloukem nad řekou Douro, a spojuje historickou čtvrť Rivero s městem Vila Nova de Gaia, jež se dnes už opticky stalo organickou součástí Porta. Navíc se tady stejně zastavíte na sklenku portského, právě tady stojí vinné sklady, které se v současnosti staly důležitou součástí turistického ruchu. Až přejde strach z nákazy koronavirem, který turistiku zásadním způsobem přibrzdil. Tu zas nebude k hnutí, aktuálně (leden 2021) je v okolních restauracích význačných, slavných a hlavně starých značek polomrtvo. To ale neznamená, že nebylo možné ochutnat portské víno.

Detailní fotografický záběr na konstrukci mostu focený v noci.

Detailní fotografický záběr na konstrukci mostu focený v noci.

Původně měl být most „jednopalubní“, v roce 1879 navrhl ho sám Gustav Eifell, jenže projekt byl zamítnut z důvodů přílišného nárůstu obyvatelstva a obav, že most by brzy přestal kapacitně vyhovovat. O rok později byla vypsána nová soutěž, dnes bychom řekli, že šlo o výběrové řízení v němž zvítězil Eiffelův žák Théophil Seyrig, který spolupracoval s Eiffelem ještě před touto stavbou na mostu D. Maria. Ten je vzdálen asi 1 000 m na východ a nezapře jistou podobnost se slavnějším Ludvíkem I.

Dne 21. listopadu 1881 byly veřejná práce udělena belgické Société de Willebreok z Bruselu, Seyrig na stavbu dohlížel a 26. května 1886 začaly první váhové experimenty se zatížením 2 000 kilogramů na metr.

Most Ludvíka I se klene nad řekou Douro a spojuje město Porto s Vila Nova de Gaia

V sobotu 30. října 1886 byla dokončena stavba hlavního oblouku a horní paluby, což mělo za následek nedělní inauguraci. A hned od pondělka, tedy od 1. listopadu 1886 začal pod správou vítězné společnosti fungovat mýtný systém, který se rovnal 4 reís na osobu. Následující rok byla slavnostně otevřena dolní paluba a projekt byl dokončen. Během obřadů most požehnal biskup D. Américo.

Dvoupatrový most má horní patro vyhrazené vozům metra, které vyjíždí v Portu i na povrch, ve spodní části je vozovka určená automobilové dopravě. Obě patra jsou přístupné i pro pěší, neboť rozhled, který se z něj nabízí, je úchvatný.

Most jako fotografická i video modelka

Co by fotograf rozhodně měl zkusit, a co jsme my nezkusili, jsou večerní snímky od hladiny či z vyhlídky kláštera (Mosteiro da Serra do Pilar) na levé straně mostu. My večerní snímky mostu s dlouhým časem nemáme, protože protože let nízkonákladovkou znemožnil vzít sebou těžký stativ. S příplatkem za nadváhu by ztratila levná letenka smysl.

Dne 27. června 2003 byla horní paluba uzavřena pro motorovou dopravu, aby se přizpůsobila struktura systému metra

Své kouzlo má i večerní až noční procházka křivolakými uličkami přímo pod mostem. Mimochodem tady vede i portugalská poutní cesta do španělského Santiaga de Compostela. Na most využijete jak širokáč (v našem případě se jednalo o Samyang 8 mm), tak běžné objektivy. Most je fotogenický ze všech stran a místní to vědí. Proto je kolem tolik kavárniček s výhledem. Pro dokonalou scénu lze využít u mostu zakotvené historické lodě s „portskými“ sudy.

Pojedete-li do Porta rozhodně se projděte po mostě Ludvíka I a pokochejte se nádherným výhledem. Sedněte si na náplavce poblíž, mostu, dejte si dobrou kávu nebo výborné portské víno a potěšte se pohledem na elegantní křivky kovového velikána.