Lavočkin La-7 byl první model letadla, a tuším, že jediný, který jsem kdy sloužil v populárním měřítku 1:72 a Messerschmitt Me 262 Schwalbe jsem si zase nastudovával pro psaní článku na web Prima ZOOM.

Nemýlím-li se, tak americký Douglas DC-3 jsem zahlédl ve filmu o Indiana Jonesovi a dokumentu o leteckém mostu do Rusy odříznutého Berlína. Je zvláštní, kolik letadel jsem vlastně poznal na to, že mě vlastně skoro vůbec nezajímají. Migy, a těch je v muzeu požehnaně, i cvičný jednomotorový Zlín.

Teprve když vidím jednotlivé letouny či či vrtulníky vedle sebe (jmenovitě Migy nebo MI), tak jsou rozdíly na první pohled patrné. Jak dokazuje jeden ze strojů postavených na zahradě military fandy nedaleko Krompachu, dají se tyto světoznámé stíhačky zřejmě koupit za cenu šrotu. Ale kbelské muzeum má kompletní řadu strojů včetně MiG-15bis SB, který kdysi nosil znak Ostravy – mého rodného města. Není bez zajímavosti, že stavba prvního prototypu stíhacího letounu I-310 poháněného britským motorem Rolls-Royce Nene I začala na jaře 1947 a první start absolvoval 30. prosince 1947. V polovině března 1948 bylo rozhodnuto o zavedení I-310 do sériové výroby pod označením MiG-15.

Mig 15 po rekonstrukci

Mig 15 po rekonstrukci

Mig 15 po rekonstrukci

Mig se stal páteří socialistického letectva, jen britské motory se proměnily v sovětské. U Mig-17 to byl Klimov VK-1. Klimov VK-1 byl sovětský proudový motor vzniklý dalším vývojem, založeném na konstrukci britského proudového leteckého motoru Rolls-Royce Nene. Koncepčně je sice shodný s původním britským vzorem – motor Nene byl v SSSR vyráběn pod označením RD-45, ale je překonstruovaný a má oproti vzoru vyšší výkony. Proč mi to zní, že ho Sověti prostě okopírovali a následně vylepšili?

Migy byly vůbec kapitolo psanou horkým perem studené války. Mig 19 během se své služby v protivzdušné obraně Sovětského svazu a v NDR se MiG-19 na několika záchytných letech západních průzkumných letadel. K prvnímu doloženému střetu s letadlem U-2 došlo na podzim 1957. Pilot MiGu-19 nahlásil vizuální kontakt, ale nemohl vyrovnat výškový rozdíl 2 234 m. Během sestřelení Francise Gary Powerse v roce 1960, byl salvou raket S-75 Dvina (SA-2 Guideline) sestřelen i jeden stíhací MiG-19p, přičemž zahynul pilot Sergej Safronov.

Mig 15 čelní pohled

Mig 15

Mig 15 – čelní pohled

Jindy Sověti během kontroverzního incidentu, ke kterému došlo 1. července 1960, sestřelil MiG-19 průzkumné letadlo RB-47H nad polárním kruhem v mezinárodním prostoru, přičemž zahynuli 4 členové posádky a dva byli zajati Sověty. Při dalším incidentu MiG-19 sestřelil 28. ledna 1964 stroj T-39 Sabreliner, který pronikl nad Východní Německo. Tříčlenná posádka zahynula.

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

Pro fotografy dobrá a špatná zpráva na konec. Ta dobrá: neplatí se vstupné. Ta špatná: je zakázáno používat stativ.